A munka és magánélet egyensúlya mindig aktuális és izgalmas téma, mely kérdéssel nem csak korunk munkáltatói, de a munkavállalók is kifejezetten sokat foglalkoznak.
Az elmúlt évek munkaügyi forradalmai és az új, generációs igények megjelenése előtérbe helyezték a munkavállalók mentálhigiénés szempontjait is!
Legyünk akár cégvezető vagy lelkes munkaerő, az egészséges W-L arány elérése a legtöbb esetben mindenkinek kihívást jelent!
Mi a fontosabb? Megtartani a munkahelyem és eleget tenni a cégtől kapott sok-sok feladatnak és határidőnek akár rendszeres túlórával, vagy naponta időt szakítani a sportra, pihenésre, kikapcsolódásra?
Cégvezetőként a cég ügyeit menedzselni vagy a családra több időt szánni? Esetleg beállni a sorba, besegíteni a mindennapi munkába, ha jönnek a szabadságok, szűkös a létszám, de feszít a teljesítési határidő?
Az elméleti választ valószínű mindannyian tudjuk, de a gyakorlati megvalósítás sokszor mégsem úgy sikerül!
Az ember természetes igénye és az egészséges életmód feltétele a munka, valamint a magánélet összeegyeztetése!
Nézzük, mit is jelent ez részletesen?
A munka és a magánélet közötti egyensúlyról akkor beszélhetünk, ha az egyén megfelelő harmóniában van a munkahelyi és az otthoni szerepkörei között, feladataira és egyéb tevékenységeire megfelelő időt tud fordítani. A munka és magánélet közötti egyensúly megteremtése a nőket fokozottabban érinti, mivel munka mellett általában ők vállalnak nagyobb részt a családi feladatok ellátásában, a gyermeknevelésben vagy akár a beteg családtagok ápolásában. Az utóbbi években tapasztalható ugyan javulás és a szerepvállalások változása a mindennapi életben, de az ideális egyensúly eléréséig még van mit tenni! 🙂
Hölgyeknél így kiemelten fontos a mennyiségi és minőségi idő felszabadítása, energiát kell szánni a kötelezettségek mellett a személyes szükségletekre, családra, hobbira vagy sportra és az önmagukról való gondoskodásra is!
Az egészséges testi- és lelkiállapot megőrzése, a jó munkavégzési képesség, terhelhetőség és a minőségi emberi kapcsolatok mind-mind ezen múlnak.
Kutatások szerint azok az emberek teljesítenek jobban a munkahelyükön, akiket nem (csak) pénzzel vagy béren kívüli juttatásokkal ösztönöznek, hanem akik rugalmas időbeosztásban dolgozhatnak.
Egy munkahely hosszú távú megtartásánál fontos tényező a nyugodt, kiegyensúlyozott lelkiállapot és a stresszkezelés egyéni módjainak kialakítása is, amit egyrészt a szabadidős tevékenységek-, másrészt a kellemes munkahelyi légkör is támogathatnak.
Mit tehet a munkáltató és a munkavállaló a megfelelő egyensúly megteremtéséért és megtartásáért?
Munkáltatói oldalról:
- Optimális munkakörnyezet megteremtése, hiszen legtöbben időnk nagy részét a munkahelyünkön töltjük.
- Reális elvárások támasztása, a munkavállalókkal, az elvárt feladatokkal, határidőkel, teljesítménnyel, munkaidővel kapcsolatban egyaránt. Természetesen előfordulhatnak terheltebb-, nehezebb időszakok a cég életében, mely megnövekedett feladatokat, kihívásokat eredményezhet. Ezek teljesítését követően, fontos, hogy az elvárások kiegyensúlyozásra kerüljenek.
- Rugalmasság és kommunikáció, a problémák emberi oldalról való megközelítése, megbeszélése, mindkét fél számára előnyös megoldás keresése.
- Munkavállalók megbecsülése
Munkavállalói oldalról:
- Ne sokat dolgozz, hanem hatékonyan! Ezt a legtöbbször saját magad ritmusát és képességeit ismerve tudod kialakítani, ez az egyensúly fenntartás egyik vezérelve.
- Megfelelő mennyiségű és – ami még fontosabb – minőségű pihenés.
- Mozgás. Egy nagy séta, egy jó edzés vagy akárcsak egy fél órás jóga kifejezetten jó hatással van a szervezetre és a mentális állapotra is.
- Társas programok és szociális élet. A társaságban megélt pozitív élmények építik a személyiséget, hozzájárulnak a jó közérzethez, kiegyensúlyozottabbá tesznek.
- Annál, hogy másokkal fenntartsuk a megfelelő kapcsolatot, már csak az fontosabb, hogy magunkkal is jó viszonyt ápoljunk! Légy megértő és megengedő önmagaddal szemben: belefér, ha néha hibázol, és nem teljesítesz mindig a maximumon. 🙂
Milyen előnyökkel jár, ha sikerül megteremteni a várt egyensúlyt?
- fejleszti az életminőséget és az egyéni jóllétet, boldogságot
- segíti a képességek kibontakoztatását
- a családi életben serkenti egy új modell kialakítását, amelyben a kötelezettségek méltányosan oszlanak meg
- csökkenti a stresszt és a munkával kapcsolatos betegségek kialakulásának kockázatát.
A munkáltató számára is számos előnnyel jár a családi kötelezettségeket tiszteletben tartó, toleráns légkört teremtő munkahely kialakítása, mivel:
- vonzó az alkalmazottak számára, ami növeli a vállalat versenyképességét
- csökkentheti a fluktuációt (a felmondások és új alkalmazottak felvételének gyakoriságát)
- kevesebb a betegség miatti távolmaradás
- nő az alkalmazottak motivációja, ezzel a munkavégzés hatékonysága is
Cégünk, a MENTON JOBS Kft igyekszik ezeknek a szempontoknak minél inkább eleget tenni, talán ennek is köszönhető, hogy az elmúlt egy évben kollégáink száma több mint 30% -al növekedett! 🙂
Természetesen nem minden élethelyzetben és munkakörben tartható fent ez az egyensúly, de ennek tartós hiánya könnyen a kiégés szélére sodorhat minket, amelynek fontosságát egy későbbi cikkünkben fejtjük ki részletesen.
Összességében igyekezzünk megfogadni a sokak számára ismerős szállóigét, miszerint:
8 óra munka, 8 óra pihenés, 8 óra szórakozás!
🙂